matlabak.ir

کد خبر: ۱۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ - 11 October 2017
بسیاری از افراد استراحت را اینگونه تعبیر می کنند: • لم دادن روی کاناپه یا تخت • هیچ کار نکردن! • وب گردی و چرخ زدن در اینترنت

چرا خستگی از تنمان بیرون نمی رود؟ / دلایل و درمان خستگی مفرط





همیشه عادت دارم بعد از کار به منزل بروم و استراحت کنم. بعد از استراحت دوست دارم برای پیشرفت شخصی ام وقت بگذارم اما متاسفانه تنها وقت آزاد من زمان استراحتم است که در نهایت مجبورم بیخیال استراحتم بشوم و به جایش ورزش کنم ، کتاب بخوانم و غیره. چیزی که باعث تعجب من میشود این است که بعد از این کارها خستگی بیشتری را احساس نمی کنم و بالعکس احساس سرزندگی و شادابی بیشتری می کنم! وقتی به مفهوم استراحت فکر می کنم درمیابم که خیلی از ما درک درستی از استراحت نداریم وشاید به همین دلیل است که خیلی از افراد با وجود استراحت زیاد همچنان احساس خستگی و رخوت می کنند.

بسیاری از افراد استراحت را اینگونه تعبیر می کنند:

·        لم دادن روی کاناپه یا تخت

·        هیچ کار نکردن!

·        وب گردی و چرخ زدن در اینترنت

این در حالی است که مادامی که بدن شما در حال استراحت است ذهنتان نیست! استراحت تنها یک حالت فیزیکی نیست بلکه بیشتر حالتی روانی و ذهنی است. وقتی خودتان را درگیر فعالیت های بالا کنید ذهنتان در مقابل استراحت مقاومت می کند.

خیلی ها فکر می کنند تماشای تلویزیون، وب گردی و چرخ زدن در اینستاگرام ذهن را خسته نمی کند اما اصلا اینطور نیست،این فعالیت ها شما را از قبل هم خسته تر می کند. با انجام این کارها ذهن شما به سرعت تمام اطلاهات را پردازش می کند و شما را برای مشارکت در برقرای ارتباط به شیوه مجازی ترغیب و آماده می سازد که خود انرژی بیشتری را از شما می گیرد. اخیرا در یک مطالعه مشاهده شده که وقتی ذهن درگیر یک فعالیت آگاهانه نیست به وقت کشی در دنیای مجازی گرایش پیدا می کند.

نکته ی دیگری که باید در نظر داشت این است که ذهن همیشه به چیزی نیاز دارد که روی آن تمرکز کند تا در حالت استراحت قرار بگیرد. ذهن به یک هدف نیاز دارد. به فعالیتی فکر کنید که تمرکز خیلی اندکی بخواهد مثل دوش گرفتن. خیلی از اوقات شما درباره ی موضوعات دیگر نیز فکر می کنید و ذهن شما درگیر مسائل مختلفی است. این درگیری ذهنی ضروری است اما مانع استراحت شما می شود. آزاد کردن جریان فکری شما را زودتر از هر چیزی خسته می کند.

 

احساسات قابل اعتماد نیستند

وقتی ما به احساسمان اعتماد کنیم، به احتمال زیاد بعد از یک روز کار کردن سریع روی کاناپه لم می دهیم حتی اگر بدانیم برای سلامتی بدنمان لازم است تا 30 دقیقه ورزش کنیم. در آخر هفته ها، عادت داریم که بیشتر از حد نیاز بخوابیم فقط به این دلیل که احساس می کنیم به خواب بیشتری نیاز داریم، در حالی که خواب اضافی چرخه ی خواب ما را بر هم می زند. بنابراین اینکه با تکیه بر احساسات خود بخوابیم لزوما به این معنا نیست که استراحت کرده اید برعکس این کار خسته ترمان می کند.

 

استراحت واقعی چیست؟

برخلاف باور عوام استراحت هم یک فعالیت است. استراحت " هیچ کار نکردن" نیست. در زیر 2 روش مهم را برای شما معرفی می کنم تا بتوانید ذهنتان را به طور کامل در حالت استراحت قرار دهید. این روش ها کاملا با آنچه جامعه به عنوان استراحت قبول دارد متفاوت است اما من شما را به چالش دعوت می کنم تا برای یک بار هم که شده این روش را امتحان کنید و نتیجه اش را ببینید.

 

فعالیت های متضاد انجام دهید

اگر شغل تان به گونه ای ست که دائما پشت میز کامپیوتر هستید بعد از چند ساعت با کاری که فعالیت فیزیکی بیشتری دارد استداحت کنید مثلا پیاده روی بروید یا بدوید. اگر فعالیت فیزیکی تان در هنگام کار زیاد است برای استراحت یک کار خلاقانه و یا هنری را امتحان کنید. اگر ملاقات کاری داشتید و یا چندین ساعت را مشغول ارایه مطلبی در جلسه کاری تان داشتید برای استراحت کاری کنید که سکوت در آن حاکم باشد و شما را درگیر ارتباط با مردم نکند.

نکته مهم این است : همانطور که در سایر فعالیت ها حضور ذهن دارید در هنگام استراحت نیز باید در لحظه و با حضور ذهن کامل زندگی کنید.یادتان باشد مغز تمرکز را دوست دارد و به آن نیاز دارد.

ورزش سبک را در برنامه روزانه خود بگنجانید

 

ورزش درمان همه چیزهایی ست که ما را پریشان می کند. ورزش ملایم و سبک استرس را کاهش و بازدهی، سلامت کلی جسم و طول عمر را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده که ورزش سبک و منظم یکی از بهترین درمان ها برای کسانی ست که از خستگی و رخوت رنج می برند.

این موضوع برای همه افراد اعم از کسانی که دارای شغل کم تحرک هستند و یا افرادی که شغلشان از لحاظ فیزیکی برایشان مضر است صدق می کند. فرقی ندارد که تمام طول روز پشت میز نشسته باشید و یا مرتبا در حال حمل اجسام سنگین باشید، مطالعات ثابت کرده که ورزش سبک در کنار فعالیت های روزانه به استراحت عمیق ذهن و جسم کمک شایانی می کند.

حالا وقتش رسیده تا برای اینکه درست و اصولی استراحت کنید  روش جدیدی را امتحان کنید و به ذهن و بدنتان آنچه را واقعا نیاز دارد برسانید.

موفق و سربلند باشید...

 


گزارش تصویری
آخرین ویدیوها
حاشیه ها