درواقع یادگیری زبان، خواندن و حل مسائل ریاضی بریا کودکانی که خواب منظم دارند نسبت به کوچولوهایی که بی نظمند و در ساعات متفاوتی می خوابند آسان تر است. مطالعات موسسه تحقیقاتی اس.آر.آی در کالیفرنیا روی هشت هزار کودک چهارساله ثابت کرده که اگر یک کودک زودتر از همسالان خود به رختخواب برود به همان نسبت در یادگیری موفق تر خواهد بود و معیار اصلی برای پیش بینی رشد مثبت در کوکان، همین داشتن خواب منظم است.
نتایج این تحقیقات که در کنفرانس بین المللی خواب ارایه شده می گوید خواب کمتر از 11 ساعت در طول شبانه روز یک کودک، عقب افتادگی تحصیلی نسبت به دیگر دوستانش را به ارمغان خواهد آورد. اگر والدین بتوانند ساعات خواب ثابتی را برای فرزندانشان تنظیم کنند، مهارت های زبانی و توانایی خواندن و نوشتن آنها افزون می شود و علاوه بر این سلامت روانی کودکان نیز تامین خواهد شد.
بیشتر کودکان در طول شب به اندازه کافی نمی خوابند که روی رشد و یا دیگری آنها تاثیر منفی می گذارد، البته تحقیقات کامل تر نیز ارتقای هوشیاری شنوایی، مهارت های زبانی، سواد و مهارت های ریاضی در کودکانی با ساعات منظم خواب را به اثبات رسانده است.
کودکانی که دیرتر از ساعت 21 می خوابند خواب کمتری خواهند داشت، بنابراین والدین می توانند کودکان را با خواندن کتاب یا تعریف داستان به خوابیدن در ساعات مشخص ترغیب کنند. در ضمن باید زمان مناسبی برای به رختخواب رفتن کودکان تعیین کنند و رعایت آن توسط کودک را جدی بگیرند.
کودک باهوش و گاهى پرهوش نشانههایی دارند که ما نمونههایى از آن را بشرح زير براساس نظرى که برخى از دانشمندان دادهاند عرضه مىکنيم :
بیشتر بدانید :
علائم کودک باهوش :
در ۴ ماهگى تبسم و لبخند دارد، براى نوبه غذاى خود انتظار مىکشد. در ۷ ماهگى مىنشيند، روى دستهاى خود خم مىشود، اشياء را با دست مىگيرد و با دست خود تصوير خويش را در آئينه نوازش مىکند.
در ۱۰ ماهگى روى دست و پا مىخزد و گاهى يک دوقدم مىرود، به اثاثيه منزل آويزان مىشود، مىتواند بابا، ماما بگويد. در ۱۲ ماهگى اگر يک دست او را داشته باشيم راه مىرود، مىتوانم قائم باشک کند.
در ۱۵ ماهگى به تنهائى چندقدم راه مىرود، از پلهها بالا مىرود. حدود ۶ کلمه بلد است و اسباب بازى را نشان مىدهد. همچنین در ۱۸ ماهگى بخوبى راه مىرود، به عکس کتاب نگاه مىکند، مىتواند مستقلاً غذا بخورد.
در ۲ سالگى از پله بالا و پائين مىرود، کتاب را ورق مىزند، جملهاى سه کلمهاى مىسازد، نام خود را مىداند تدريجاً ادرار خود را کنترل مىکند.
در سه سالگى مىتواند سهچرخه سوار شود، رکاب بزند، کلمات جمع را بکار برد، کفش خود را بپوشد. در چهارسالگى مىتواند ده شئ را بشمارد، تقسيمات پول را بلد است، انگشتان دست را درهم مىکند و رنگها را مىشناسد.