matlabak.ir

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 20 June 2017
راهکارهای جالب برای جلوگیری از چاقی دوباره بعد از عید فطر...تغذیه مناسب و خوردن صبحانه ی سالم و میان وعده های مقوی برای بازگشت بدن به حالت قبل را در این قسمت بیاموزید.

 

برنامه غذایی سالم برای بعد از عید فطر!جلوگیری از چاقی بعد از ماه رمضان

 

 


 

ماه مبارک رمضان دارد به آخر میرسد. و شاید عده کمی هم از وزنشان کاهش یافته باشد اما نکته قابل توجه داشتن سیستم غذایی درست برای بعد از ماه مبارک رمضان است.و اینکه راه کاری داشته باشیم تا از چاقی بعد از ماه رمضان جلوگیری کنیم . در ادامه مطلب بخوانید...

 

نکته اول :  منظم غذا بخورید

 

انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای خوردن وعده های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی افراد دارد. وی ادامه داد: یکی از مهم ترین این فواید، ذخیره انرژی در طول روز است، غذا خوردن نامنظم و حذف برخی از وعده های غذایی باعث می شود بدن در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود. خوردن به موقع غذا قند خون را در حالت تعادل حفظ می کند و از ضعف های ناشی از گرسنگی پیشگیری می کند البته داشتن یک برنامه غذایی مشخص از ریزه خواری های غیرضروری نیز جلوگیری می کند.

 

خوردن ۳ وعده غذایی یک عادت فرهنگی ایرانیان است، خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می دهد، وقتی چهار یا پنج بار در روز غذاهای کوچک می خورید، در طول روز جریانی یکنواخت از مواد مغذی، قند خون و انرژی را به بدن خود می فرستید.

 

علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه ها و سبزی های تازه دریافت شود، میو ه ها و سبزی های تازه از منابع غذایی آب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است.

 

بر اساس قانون دوم ترمودینامیک علم فیزیک، انرژی خود به خود به وجود نمی آید و خود به خود نیز از بین نمی رود بلکه از شکلی به شکل دیگری تبدیل می شود. بنابراین زمانی که غذایی بیش از نیاز بدن مصرف شود، بدن راهی جز تبدیل آن به چربی ندارد.

 

زمانی که وعده غذایی اصلی (صبحانه) حذف شود یا با تصور کاهش وزن، شام نیز خورده نشود اما در مقابل، ناهار پرحجم و پر کالری مصرف شود بخشی از عضلات مانند عضلات سرشانه ها برای تامین انرژی تحلیل می رود و در مقابل چاقی شکمی به وجود می آید.

 


 

نکته دوم : نوشیدن مایعات به میزان کافی

 

در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب نوشیدند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش به سزایی دارد. نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند و حتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها می شود.

 

نکته سوم :  پیروی از الگوهای سالم غذایی سنتی

 

تداوم این غذاها در سایر روزهای سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کند.استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع بسته به منطقه ای که آش در آن طبخ می شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می شود، مجموعه کاملی از گروه های غذایی تشکیل می دهد. مصرف خشکبار و دم نوش های گیاهی نیز یکی دیگر از عادات صحیح این ماه است که دارای خواص حفاظتی از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، خواص ضد باکتریایی و ضد توموری است .

 

نکته چهارم : گنجاندن لبنیات در وعده های غذایی

 

بسیاری از افراد در ماه رمضان، عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی کم نمک نیز در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده کنند در واقع مصرف حداقل دو واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه توصیه می شود.

 

نکته پنجم : اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب

 

بسیاری از افراد در این ماه سیگار کشیدن را کنار می گذارند، کمتر نوشابه می خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می دهند که بهتر است این رفتار های مثبت در روزهای پس از پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد. اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند عدم تحرک، حذف وعده های غذایی، دریافت غذاهای پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبرها (میوه ها و سبزی های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فودها و غیره به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی الزامی است. به منظور جلوگیری از افزایش وزن پس از ماه رمضان، بهتر است از روز عید، ورزش های هوازی را به مدت ۳۰ دقیقه در خانه آغاز کنید. وی اظهار کرد: برخی از افراد به دلیل کاهش تحرک، حدف وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار در طول ماه رمضان افزایش وزن پیدا می کنند که البته استفاده از الگوی غذایی مناسب با افزایش فعالیت بدنی به این افراد توصیه می شود.

 

چطوری بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

 


 

 

بعد از ماه رمضان برنامه غذایی به حالت قبل از ماه رمضان بر می گردد و وعده های غذایی صبحانه، نهار جای دو وعده سحر و افطار را می گیرند. با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذایی به صورت ناگهانی افزایش می یابد، به همین خاطر باید مراقب بالا رفتن وزن و افزایش میزان چربی ها باشید. از این رو نکات خاصی در مورد رژیم غذایی پس از ماه رمضان وجود دارد که باید رعایت آنها از چاقی غیر منتظره جلوگیری می کند.

 

نکته اول :

 

شاید به نظر عجیب باشد اما اگر هفته آخر ماه رمضان را پرخوری کنید، میل به خوردن بار دیگر به شما بازمیگردد و باعث می شود تا با افزایش حجم وعده های غذایی، وزن شما افزایش پیدا کند. پس بهتر است این هفته آخر همان رژیم غذایی طول ماه رمضان را ادامه دهید.

 

نکته دوم :

 

همان طور که مشخص است در ماه رمضان بیشتر از غذاهای سالم استفاده می کنید و معده به خوردن مواد مقوی مثل سبزیجات و میوه جات عادت کرده است. به همین جهت سعی کنید با تمام شدن ماه مبارک رمضان، حداقل تا یک یا دو هفته همین رژیم غذایی را ادامه دهید.

 

نکته سوم:

 

بسیاری از افراد در ماه مبارک رمضان فرصت کافی برای مصرف خوردن نوشابه ندارند و به همین دلیل آن را موقتا کنار گذاشته یا حداقل مقدار مصرف آن را کاهش داده‌اند و نباید پس از ماه رمضان دوباره مصرف آن را افزایش دهند.

برخی افراد هم با تمام شدن این ماه به سراغ فست فودها می روند و بدن نیز چون در روزه بوده، با مشاهده چربی زیاد، آن ها را جذب کرده و درصد چربی بدن افزایش می یابد و نهایتا وزن بالا می رود.

 

نکته چهارم:

 

ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی آنهایی را که به دنبال رژیم گرفتن هستند، بهم می ریزد و عده ای هم دیگر نمی توانند ورزش را ادامه دهند. این اشخاص باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند زیرا همان طور که گفتیم، بدن در این زمان آماده جذب ماده های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت. پس بهتر است از همین امروز ورزش های هوازی را در خانه آغاز کنید. ورزش های هوازی به مدت ۲۰ دقیقه به صورت روزانه می تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و از چاق شدن جلوگیری می کند.

 

 

گزارش تصویری
آخرین ویدیوها
حاشیه ها