matlabak.ir

کد خبر: ۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ - 02 August 2017
سبزیجات نشاسته ‌ای با این‌که در گروه سبزیجات قرار دارند اما به‌ دلیل بافت نشاسته ‌ای شان کالری قابل‌ ملاحظه ‌ای دارند و بهتر است در سوپ‌ هایی که قرار است نقش کاهش ‌دهنده اشتها را بازی کنند، ریخته نشوند.

بررسی ارزش غذایی سوپ‌ ها و آش ‌ها /پیش غذاهای سالم و خوشمزه

 

 


 

 

معمولا سوپ ها را به عنوان یک پیش غذای خوب سرو می کنند این سوپ ها برای افراد اعم از افراد بیمار یا افرادی که به منظور کاهش یا افزایش اشتها سرو می کنند باید ویژگی هایی داشته باشد.

 

در مطلب زیر برای شما عزیزان ارزش غذایی موادی که در سوپ ها و آش ها به کار می رود را قرار داده ایم .

 

سبزی ‌ها

 

بیشتر سوپ ‌ها و آش ‌ها حاوی مقدار زیادی سبزی هستند. مجموع کالری سوپ‌ ها و آش‌ ها به مواد تشکیل‌ دهنده آنها بستگی دارد اما به‌طور متوسط هر فنجان سوپ یا آش بین ۵۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی دارد. البته این مقدار کالری در آش‌ هایی که در آنها پیازداغ یا نعناع داغ فراوان ریخته می‌شود بسیار بالاتر است. هرچند سبز‌ی‌ های پخته ‌شده طی فرآیند پخت برخی ویتامین‌ های خود را از دست می‌دهند اما حاوی فیبر بسیار بالایی هستند و فیبر می‌تواند به حرکات دودی دستگاه گوارش و دفع بهتر ‌بخصوص در افراد مبتلا به یبوست کمک کند.

 

 

هویج

بیشتر سوپ‌ ها حاوی هویج هستند. هویج علاوه بر این‌که حاوی بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A است دارای ویتامین‌ های B,C,D,E نیز هست و باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ های عفونی می‌شود.

 

 

پیاز

 

یکی از بهترین مواد ضد عفونی ‌کننده به‌ شمار می‌آید که نقش ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. علاوه بر این پیاز یک منبع خوب منگنز است و این ماده معدنی یک ضد درد طبیعی محسوب می‌شود بنابراین مصرف پیاز در سوپ به کاهش دردهای عضلانی هنگام سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

 

گوشت

 

برخی از سوپ ‌ها و آش ‌ها هم دارای گوشت مرغ یا گوشت قرمز هستند و علاوه بر ویتامین و مواد معدنی، پروتئین نیز دارند. پروتئین گوشت به بازسازی سیستم ایمنی کمک می‌کند.

 

غلات

 

غلات موجود در آش‌ ها مانند جو، جو دوسر، گندم و… نیز منگنز بالایی دارند. مواد غذیی این گروه تامین ‌کننده انرژی بدن و حاوی فیبر، ویتامین‌ های گروه B و پروتئین هستند.

 

حبوبات

در گروه گوشت ‌ها قرار دارند زیرا از نظر پروتئین غنی هستند. حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری ‌ها افــزایـش مـی‌دهنـد. افرادی که ۲ بار یا بیشتر در هفته از حبوبات استفاده می‌کنند کمتر به سرطان روده بزرگ، پروستات، بیماری ‌های قلبی ـ‌ عروقی و دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.

 

 

چه سبزی‌ هایی در سوپ و آش بریزیم

 

تقریبا همه سبزی‌ ها کم ‌کالری هستند و می‌توانید از آنها در سوپ‌ های کم ‌کالری استفاده کنید به جز نخود فرنگی، ذرت، چغندر، سیب زمینی و باقالی که باعنوان سبزیجات نشاسته ‌ای شناخته می‌شوند. سبزیجات نشاسته ‌ای با این‌که در گروه سبزیجات قرار دارند اما به‌ دلیل بافت نشاسته ‌ای شان کالری قابل‌ ملاحظه ‌ای دارند و بهتر است در سوپ‌ هایی که قرار است نقش کاهش ‌دهنده اشتها را بازی کنند، ریخته نشوند.

 

 

در مطلب زیر لیست سوپها و پیش غذاهای سالم و مجلسی را برای شما گردآوری کرده ایم که در قسمت سوپ و آش آشپزی در مجله ی اینترنتی مطلبک ارائه داده ایم امیدواریم از این فهرست ایده گرفته و این سوپ ها را در لیست پیش غذاهای خود قرار دهید.

 

 

سوپ جو قرمز,انواع سوپ جو مجلسی

 سوپ جو,نکات مهم سوپ جو

سوپ سفید,پرطرفدارترین سوپ‌ مجلسی

سوپ سفید با مرغ،خوشمزه ترین سوپ‌ مجلسی

سوپ‌ جو با شیر

سوپ شیر

سوپ قارچ با خامه

 سوپ قارچ خامه ای,پیش غذای مجلسی

سوپ نخود فرنگی

 سوپ نخود فرنگی,پیش غذای خوشمزه

سوپ گل کلم

 سوپ گل کلم,پیش غذای ساده و خوشمزه

طرز تهیه سوپ کرفس هویج

 سوپ کرفس و هویج

 سوپ گیاهی

سوپ گیاهی مخصوص سرما خوردگی

 سوپ ماکارونی، یک سوپ سبک تابستانی

 سوپ سبزیجات با پنیر چدار,خوشمزه و ساده

 سوپ پنیر و سبزیجات,ساده و خوشمزه

 سوپ سبزیجات و خامه,سبک و مغذی

سوپ مرغ خوشمزه ای با خامه و نودل

 آش گوجه فرنگی

 سوپ قارچ و اسفناج

 سوپ نخودفرنگی با رزماری

 آش قلیه گیلانی,یک آش محلی

 سوپ تره فرنگی با سیب زمینی,خوشمزه

سوپ چربی سوز رژیمی ساده

سوپ گوجه فرنگی تازه و نان سبوس دار

 سوپ سبزیجات بدون گوشت

 سوپ جو با سس شیر

 

 

گزارش تصویری
آخرین ویدیوها
حاشیه ها